کلیساهای اصفهان

کلیساهای اصفهان

شهر اصفهان جاذبه های زیادی دارد که باعث شده یکی از پر گردشگر ترین شهر های کشورمان باشد . کلیساهای تاریخی یکی از این جاذبه هاست که تعدادشان در این شهر کم نیست . علت این تعدد این است که در دوران پادشاهی شاه عباس اول صفوی عده ای از ارامنه به خاطر پیشگیری از ویرانی حمله ی عثمانی که در تعقیب شاه عباس به اصفهان رسیده بودند به منطقه جلفا مهاجرت کردند . در طی زمان این مهاجران منطقه را متناسب با شرایط زندگی خودشان تطبیق دادند و کلیساهایی برای برگزاری مراسم مذهبی شان برپا کردند . ما در بلیط اینجا قصد داریم به مناسبت کریسمس در این مطلب به معرفی معروف ترین کلیساهای اصفهان بپردازیم .

 

کلیسای وانک

همه شما اگر به این کلیسای معروف در اصفهان نرفته باشد لا اقل نام آن را بار ها شنیده اید . این کلیسا مشهور ترین و بزرگ ترین کلیسای جلفای اصفهان است که در نقطه به نقطه آن هنر ، زیبایی و شکوه به چشم میخورد . وانک علاوه بر جایگاه مقدس مذهبی که برای ارامنه دارد در زمره آثار تاریخی و هنری مهم و ارزشمند کشورمان نیز جای گرفته . این کلیسا به دستور شاه عباس دوم و به دست ارامنه ی ساکن در منطقه جلفای اصفهان ساخته شده .و نام آن از کلیسایی در شهر نخجوان گرفته شده است .

معماری و هنر کلیسای وانک

علت اینکه وانک را در اول لیست کلیساهای اصفهان قرار دادیم تجلی هنر و معماری در آن است . برج های ناقوس اولین چیزی است که در بدو ورود توجه شما را جلب میکند .

برج ناقوس اول  وانک که بعد از ورود در سمت راست خود نمایی میکند از دیدنی های آن است . این برج بلند که ساعت نیز خوانده میشود حدود ۳۸ سال بعد از ساخت بنای اصلی به آن افزوده شد . برج ناقوس دوم بر بالای بام کلیسا قرار گرفته و فضایی مربعی شکل به مساحت ۸ متر مربع دارد . از دیگر چیز های تماشایی که در کلیسای وانک دیده میشود کتیبه ها نقاشی های آن است . ۴ کتیبه در بخش های مختلف این مجموعه قرار دارد که روی سه تای آنها متونی نوشته شده .

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم اوج هنر و زیبایی کلیسای وانک در نقاشی های آن نمود میکند .دیوار ها و سقف این سازه ی تاریخی پوشیده از نقاشی های زیبا و رنگارنگی است که اگر هم اهل هنر نباشید باز هم چشمتان از تماشای این همه زیبایی و تنوع سیر نمیشود . خیلی از این نقاشی ها بر اساس داستان هایی از کتاب مقدس مسیحیان به تصویر در آمده اند .

کلیسای مریم و هاکوپ

عنوان قدیمی ترین کلیسای اصفهان به کلیسای هاکوپ تعلق دارد . این بنای تاریخی در سال ۱۶۰۷ میلادی از خشت و آجر ساخته شده و نمای بیرونی آن کاهگلی است .گویا در ابتدا نمای این سازه به شکل صلیب بوده که در گذر زمان و بر اثر تخریب بخشی از آن طرح صلیبی آن از بین رفته . در سال ۱۶۱۳ میلادی به  دلیل کوچک بودن هاکوپ در محوطه این مجموعه کلیسای مریم مقدس به سبک معماری ارمنی ساخته شد که دومین کلیسای قدیمی اصفهان به شمار میرود .

کلیسای بتلهم

بتلهم را بلند ترین کلیسا در جلفا اصفهان میدانند که در روبرو کلیسای مریم واقع شده . فردی به نام خواجه پطروس که از ثروتمندان اصفهان بوده در سال ۱۶۲۸ این کلیسا را بنا کرده است . بر اساس داستان هایی که نقل شده گویا در روز هفته مقدس ، خواجه پطروس برای شرکت در مراسم مذهبی به کلیسای مریم میرود و چون جایی برای نشستن پیدا نمیکند فکر ساختن کلیسایی بلند به سرش می افتد و آن را درست مقابل کلیسای مریم میسازد .بتلهم در نزدیکی کلیسای وان واقع شده و جزو قدیمی ترین کلیساهای اصفهان به شمار میرود . قدمت این بنای تاریخی هم به زمان صفویه برمیگردد  . این کلیسا که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده معماری خاص و منحصر به فردی دارد .

معماری این سازه به گونه ایست که در آن ترکیبی از معماری کاتولیک و اسلامی به کار گرفته شده و اثری از فرهنگ ارامنه نیز در آن به چشم میخورد . کلیسای بتلهم دوطبقه است و از آجر و خشت ساخته شده .ناقوس خانه این کلیسا در سال ۱۸۹۷ به آن افزوده شد . نقاشی‌ها، کاشی‌کاری‌ها و طلاکاری‌های این بنا به شکلی هنرمندانه و زیبا این مجموعه را زینت بخشیده است .

امروزی بتلهم به عنوان موزه در معرض بازدید عمو قرار میگیرد . وجه تمایز این بنای تاریخی و مذهبی نیز نقاشی های بی نظیر رسم شده در آن است که حتی در مقایسه با نقاشی های کلیسای وانک در جایگاه هنری بالاتری نیز قرار میگیرد .

 

 

کلیسای گئورگ مقدس

این کلیسا در سال ۱۶۱۱ میلادی توسط یک بازرگان معروف اهل جلفا به نام خواجه نظر ساخته شد . به همین دلیل به عنوان کلیسای خواجه نیز شناخته میشود . وجه تمایز این مجموعه وجود سنگ هایی مقدس در آن است که گویا به دستور شاه عباس صفوی از کلیسای اچمیازدین به اصفهان آورده شده .این سنگ ها به دستور شاه در محراب و سایر قسمت های بنا قرار گرفته .

کلیسای گئورگ مقدس به دلیل روایاتی در باره گئورگ مقدس وجود دارد ازجایگاه ویژه ای در میان ارمنیان برخوردار است و یکی از مهم ترین زیارتگاه های آنان محسوب میشود. فاصله ی گئورگ تا کلیسای وانک تنها ۳۰۰ متر است .

کلیسای کاتارینه

کلیسای کاتارینه در سال ۱۶۲۳ میلادی محل سکونت راهبه هایی بوده که در زمان شاه عباس از ارمنستان به اصفهان آمده بودند . این صومعه به دیر کاترین شهرت داشته و تصاویری از نخستین راهبه هایی که به این بنا آمده بودند بر دیوار های آن خودنمایی میکند . این کلیسا بخش های مختلفی از جمله کتابخانه، اقامتگاه راهبه ها، کلاس های درس، نهارخوری و آشپزخانه را شامل میشود که همگی توسط بازرگانی متمول به نام خواجه یغیازار لازاریان برای رفاه بیشتر راهبه ها بنا شده .

در سال ۱۳۳۳ و بعد از مرگ مادر الیزابت ، آخرین راهبه ی این صومعه این بنا به کلیسای کاتارینه تغییر کاربری داد .امروزه این مجموعه علاوه بر اینکه عبادتگاه مسیحیان است بخشی از آن که در گشته محل اقامت راهبه ها بوده به عنوان پرورشگاه در اختیار کودکان و نوجوانان بی سرپرست قرار گرفته است .

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا  درباره اصفهان بیشتر بخوانید :

 

پر طرفدار ترین موزه های اصفهان  

مکان های تاریخی اصفهان | برگی زرین در قلب تپنده ایران

جاهای دیدنی اصفهان کجا هستند؟ + ویدیو جاذبه های گردشگری اصفهان

بهترین هتل های اصفهان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها